Egy ideális piacon nincsenek versenytársaid, csak te vagy egyedül. A Google-ban rákeresve a termékeidre vagy szolgáltatásaidra, csak a te weboldalad jelenik meg, így minden érdeklődő ott landol és tőled vásárol. Sajnos a valóságban azonban ez az ideális piac nem létezik. A cégek közötti versenyt a web jelenléte egy új szintre emelte, mivel az érdeklődők minimális idő- és energia-befektetés árán tudnak rákeresni az őket érdeklő termékekre és szolgáltatásokra és a találati listán cégek százai versenyeznek a kegyeiékért. A Usernet vendégposztja.

Ha a látogató elégedetlen azzal a weboldallal, amelyet talált, mert lassú vagy drága, vagy nem elég informatív, akkor egy szempillantás alatt elkattint, mert tudja, hogy lesz mellette még sok másik, ahol keresgélhet.

A web és a vele együtt fejlődő online marketing lehetővé tette, hogy egy újonnan piacra lépő, megfelelően agresszív kampánnyal, akár néhány hét vagy hónap leforgása alatt is hatással legyen egy adott piac működésére. Az online marketing számtalan lehetőséget kínál arra, hogy a már piacon lévő versenytársaink célközönségét elérjük, és testreszabott hirdetésekkel elcsábítsuk.

Újonnan piacra lépőként még jobb pozícióban lehetünk, ha pontosan ismerjük versenytársaink gyengeségeit, erősségeit és online stratégiáját. A weben semmi sem marad láthatatlan, a versenytársak SEO tevékenységétől a Google Ads kampányokig minden információ kideríthető egy konkurens cégről. Ezt a tevékenységet nevezzük online versenytárs elemzésnek és cikkünk ennek folyamatát mutatja be részletesen.

A potenciális versenytársak azonosítása

Első lépésként meg kellene találni a potenciális versenytársakat. Azokat a cégeket, amelyek ugyanazon a területen, hasonló vagy azonos termékekkel és szolgáltatásokkal vannak jelen. Kérdés, hogyan találjuk meg őket?

Mivel a termékek és szolgáltatások keresésének elsődleges eszköze a keresőrendszer, ezért adódik a lehetőség, hogy mi is a Google-ban kutakodjunk. Ehhez viszont ismernünk kellene azokat a kulcsszavakat, kereső kifejezéseket, amelyeket a potenciális látogatók használnak. A válasz erre a kérdésre az úgy nevezett kulcsszó kutatás lesz.

A megfelelően elvégzett kulcsszó kutatás után neki lehet esni a Google keresőnek és megnézni, hogy kik szerepelnek a találati listák elején. Nagy valószínűséggel ők lesznek a potenciális versenytársak. Ugyanakkor biztos, hogy nem mindegyik, hiszen egy ár összehasonlító oldal, vagy egy hírportál nem tekinthető annak. Éppen ezért célszerű minden kulcsszóra az első 10-50 találatot megnézni és utána egy Excel táblázatban kiértékelni, melyek azok a cégek, amelyek árazásuk, szolgáltatási területük, termékeik alapján valós versenytársak lehetnek.

Ezt folyamatot célszerű rendszeresen elvégezni, mert ahogy a bevezetőben említettem, néhány hét leforgása alatt is új piaci szereplők jelenhetnek meg és szoríthatnak ki másokat.

Milyen területeket érint a versenytársak vizsgálata?

Azt követően, hogy sikerült kigyűjteni a legerősebb 5-10 versenytársat, itt az ideje, hogy alaposan összehasonlítsuk őket. Nézzük az összehasonlítás szempontjait:

Termékek / szolgáltatások

  • Milyen árazási stratégiájuk van?
  • Nagykereskedelmi vagy kiskereskedelmi értékesítést folytatnak?
  • Mekkora a piaci részesedésük?
  • Hogyan különböztetik meg magukat a többi versenytárstól?

Értékesítés

  • Hogyan működik az értékesítési folyamat?
  • Milyen csatornákon értékesítenek?
  • Milyen partnereket vonnak be az értékesítésbe?
  • Mekkora az éves bevételük?
  • Hány értékesítőjük van?
  • Milyen akciózási stratégiájuk van?

Weboldal

A weboldal az online értékesítés illetve vevő szerzés legfontosabb eleme. Érdemes megnézni, hogy ezen a területen a konkurensek mit tudnak felmutatni. Az alábbi részeket érdemes górcső alá venni:

  • Milyen menüpontjaik vannak?
  • Milyen egyedi funkcióik vannak a weboldalon?
  • A menüpontokba milyen minőségű tartalmak kerülnek?
  • Milyen a felhasználói élmény a weboldalon?
  • Milyen CTA-kat használnak?
  • Milyen kapcsolatfelvételi űrlapjaik vannak?
  • Milyen a weboldal SEO-ja?

Marketing

  • Van blogjuk?
  • Ha van, milyen gyakran frissül? Milyen minőségű tartalmakkal?
  • Töltenek fel videókat vagy webináriumokat?
  • Használnak infografikákat?
  • Van GYIK a weboldalukon?
  • Vannak sajtó közleményeik?
  • Vannak esettanulmányaik?
  • Milyen marketing kampányaik vannak? Milyen eszközöket és csatornákat használnak?

Tartalom marketing

  • Milyen kulcsszavakra optimalizálják a tartalmaikat?
  • Milyen képi anyagot használnak a cikkekben?
  • Milyen a belső linkelési rendszerük?
  • Melyek a népszerűbb és kevésbé népszerű tartalmaik?
  • Milyen közösségi média csatornákat használnak a tartalmak népszerűsítésére?
  • Vannak vendég blog bejegyzéseik? Fogadnak vendég blog cikkeket?

Milyen elköteleződést tudnak kiépíteni?

Ebben a részben azt vizsgáljuk, hogy az adott versenytárs milyen hatékonysággal tudja a célközönséget elérni. Az alábbi kérdéseket célszerű feltenni:

  • Hányan olvassák a cikkeiket?
  • Milyen megosztás, like számot érnek el a blog tartalmaik?
  • Milyen mennyiségű komment érkezik az egyes tartalmakra?

 Közösségi média jelenlét

Bizonyos iparágak, szolgáltatási területek esetén a közösségi média segítségével hatékonyabban lehet a célközönséget elérni, mint pl. Google kampányok segítségével. Éppen ezért a közösségi média jelenlét vizsgálata kulcsfontosságú része a versenytárs elemzésnek. Az alábbi területeket célszerű ilyenkor vizsgálni:

  • Milyen közösségi médiákat használ a cég?
  • Milyen jellegű tartalmakkal vannak jelen?
  • Milyen gyakran posztolnak?
  • Hányak követik őket?
  • Milyen eléréseket érnek el a bejegyzések?
  • Milyen visszajelzések érkeznek a posztokra?
  • Milyen viralitást érnek el a bejegyzéseik?

Összefoglalás

A versenytárs elemzés segítségével naprakész információkat kapsz a konkurenseid piaci helyzetéről, stratégiájáról, erősségeiről, gyengeségeiről. Ezek az információk lehetővé teszik, hogy gyorsan reagálj az új piaci szereplők megjelenésére, illetve saját stratégiádat folyamatosan a piac változásaihoz tudd igazítani. A legtöbb iparágban ez a tevékenység már elengedhetetlen ahhoz, hogy egy cég fenn tudjon maradni.