Hogyan kommunikáljon egy cég a koronavírus idején?
Egyre biztosabbnak látszik, hogy a COVID-19 koronavírus az egész magyar gazdaságot meg fogja rázni, ez alól sajnos kevés cég lesz kivétel. Igyekszünk néhány tanácsot adni, hogy mit tud tenni egy vállalkozás annak érdekében, hogy minél kevésbé rázza meg pénzügyileg ez a válság. Sajnos ezek a pontok nehezen alkalmazhatóak azokra az iparágakra, ahol teljes a leállás (pl. rendezvényszervezők, catering cégek), de talán ők is találnak néhány használható ötletet, mely segít átvészelni ezt az időszakot.
1. Tájékoztassuk az ügyfeleinket
Minden ügyfélnek menjen ki egy email/hírlevél, melyben tájékoztatjuk arról, hogy milyen módon folyik tovább a munkavégzés – ha nem is lesz személyes kontaktus, de emailen, telefonon, Skype-on vagy más online módon továbbra is elérhetőek maradunk. Nyugtassuk meg, ha nincs rá kihatással a kialakult helyzet, illetve tájékoztassuk, ha igen – például nem tudunk szállítani, fennakadások vannak a beszállítókkal. Ügyfeleink, főleg a cégek már valószínűleg számos partnerüktől kaptak ilyen tájékoztatást – hiba lenne, ha tőlünk nem kapnának.
2. Vegyük fel a kapcsolatot a legfontosabb ügyfeleinkkel
Minden cég tudja, hogy kik azok a kiemelt ügyfelek, akit ebbe a kategóriába kell sorolni. Őket hívjuk fel telefonon, kérdezzük meg, hogy mi a helyzet velük, hogyan érinti őket a kialakult szituáció. Tájékoztassuk, hogy mi hogyan reagáltunk vagy alakítottuk át a munkafolyamatainkat.
3. Ajánljuk fel a segítségünket
Akár a kulcs ügyfeleknek, akár szélesebb körnek, de jelezzük, hogy milyen módon tudunk segíteni nekik. Ha a partnereinknek csökken az árbevétele, akkor a miénk is csökkenni fog. Ezért kulcsfontosságú, hogy segítsünk a cégeknek, hogy minél kevésbé viselje meg őket a vírus miatt kialakult gazdasági helyzet.
Mi legyen a marketinggel és a pr-rel?
Sok cég hirtelen pánikol és visszafogja a kommunikációs költését. Ez sosem jó megoldás – olyan, mintha úgy akarnánk időt nyerni, hogy megállítjuk az óránkat. Két típusú cég van – aki eddig nem sokat foglalkozott a pr-rel, és aki igen. Nézzük, melyikük mit tehet.
Aki eddig is költött kommunikációra
Leállítani biztosan nem szabad – sőt, van akinek még intenzívebbé kell tennie. Például aki olyan szolgáltatást nyújt, amire valószínűleg nem fog csökkenni a kereslet, azoknak érdemes magasabb fokozatra kapcsolni és még több olyan céget elérni, akit érinthet a kialakult szituáció. Főleg a szolgáltató szektornak vannak lehetőségei új ügyfélszerzésre, de az alapvető kommunikációt minden cégnek fenn kell tartania.
Folytassuk a szakértői anyagok írását, érjünk el új célcsoportokat a Facebookon vagy a Google hirdetésekkel, élesszük fel a korábbi együttműködéseinket.
Aki mindig halogatta a marketinget
Itt az idő elkezdeni! Gyakran mondják, hogy a szorult helyzetekben előre kell menekülni – érthető, hogy ha bizonytalannak tűnik a jövő, akkor nehéz extra pénzt a marketingre fordítani, de sajnos muszáj megtenni. Nem most kell piacvezető státuszt elérni – nem nekünk kell a leggyorsabb futónak lennünk. De ahogy egy másik mondás megfogalmazza, nem az oroszlánnál kell gyorsabbnak lennünk, hanem a leglassabb gazellánál. Mi az, amit eddig halogattunk és most megtehetünk:
Készíttessük el végre a weboldalunkat
Régóta tervezi, de sosem volt rá szüksége („van elég ügyfelem”) vagy ideje. Most eljött az idő. Ha már van honlap, de 6-7 éves, akkor ideje felülvizsgálni.
Hozzuk rendbe vagy indítsuk el a közösségi média felületeinket
Legyen az a Facebook oldalunk vagy a LinkedIn megjelenésünk, most el lehet készíteni végre és meg lehet tölteni tartalommal. A Facebookon pedig elkezdhetjük a hirdetést, akár pár ezer forinttal is. És az Instagram lehetőségeiről még nem is beszéltünk. Meglepően sok cég lett aktív az Instagramon az utóbbi 3 hónapban – valószínűleg pont jókor tudnak elérni egy új célcsoportot.
Kezdjünk el tartalmat előállítani
Számos cég írt az elmúlt napokban valamilyen szakértői anyagot a témáról. Ez ne zavarjon minket, írjunk saját cikket, blogbejegyzést, indítsunk podcastot, webináriumot, Facebook live-ot – a lehetőségek szinte végtelenek. Foglaljuk össze, hogy milyen hatása van a helyzetnek a szakterületünk szempontjából, és hogyan érinti ez a tipikus ügyfeleinket. Ezt a tartalmat tudjuk utána használni az ügyfélszerzésre, vagy az ügyfél-megtartásra.
Vállaljunk pro bono munkát
Értelemszerűen ehhez van legkevésbé kedve az embernek, ha eleve bevételkieséssel kell számolni. De ha a felszabaduló időnk egy részét ingyenes segítségre fordítjuk, az később, hosszútávon tud megtérülni. Segíthetünk a helyi közösségünknek, az iskolának, óvodának. Ez hasznos lehet akár brandépítés terén, akár kapcsolatok kialakításában, szájmarketingben – az emberek megjegyzik azt azt a céget, akire válságban is lehet számítani, akár pro bono munkával is.