A tartalommarketing is pr?
A pr szakma és a tartalommarketing szakértők látszólag nem értenek egyet, pedig szerintünk egyszerű a válasz.
Mi is az a tartalommarketing?
Több tucat definíciót lehetne adni a content marketing meghatározására, de talán úgy lehetne összefoglalni, hogy nem hirdetéssel, hanem a felhasználó, a fogyasztó, azaz a célcsoport számára hasznos tartalmakon keresztül történik az üzentek átadása, mely vásárlásra ösztönöz.
Számos más, hosszabb és rövidebb meghatározást találhatunk egy Google kereséssel, de talán ennyiből is világos, hogy a fő elemei:
- hasznos tartalom előállítás
- célzottan
- ennek a tartalomnak a terjesztése
- eladási (konverziós) céllal.
Vagy ahogy két szóban összefoglalták az egyik legnagyobb kontent marketing ügynökség cikkében: sztorizás eladásokért.
De hogy jön ez a pr-hez?
A pr feladata, ahogy korábban összefoglaltuk, a pozitív imázs kialakítása. Menedzseli a nyilvánosságot, gondozza a szervezet hírnevét – vagy más szóval kapcsolatba lép a környezetével. A cél, hogy az emberek fejében a márka, a termék vagy a cég nevének hallatán pozitív képpé álljon össze az információhalmaz. Ezt különböző eszközökkel tudja elérni.
Melyek a pr és a tartalommarketing eszközei?
A pr ügynökségnek is az a feladata, hogy üzeneteket juttasson el a befogadó felé. Ezeket az üzeneteket sokkal könnyebb hasznos információba csomagolni, mint egy egyszerű sajtóközleményként megfogalmazni. Tehát a pr nagyon gyakran történetet mesél vagy hasznos tartalmat biztosít a sajtó vagy közvetlenül a célcsoport számára. Ebben és eszköztárában is erős hasonlóságot mutat a tartalommarketinggel. Melyek lehetnek ezek az eszközök? Példálózó jelleggel:
- sajtócikkek
- céges blog
- hírlevél
- közösségi média felületek
- kutatások publikálása
- statisztikák
- infógrafikák
- e-könyek
- esettanulmányok
- iparági összefoglalók
- nyomtatványok, brosúrák
- white paper
- filmek
- rendezvények
- konferenciák
- kiállítások
Akkor mi a különbség a pr és a content marketing közt?
Véleményünk szerint, mivel az eszköztára szinte megegyezik a két tevékenységnek, ezért az elhatárolás szempontja a két tevékenység céljai közt keresendő. Ez alapján a tartalommarketing végső célja a konverzió, ami lehet eladás, a szolgáltatás igénybevétele vagy más, előre meghatározott konverziós cél.
A pr közvetlen célja nem az eladás, hanem a fent említett pozitív kép kialakítása. A pr elsősorban stratégiai szemléletmód, míg a tartalommarketing egy taktikai eszköz.
Persze lehet ezzel is vitatkozni, mivel minden vállalkozás végső célja a pénztermelés és a cég is azért akar pozitív képet kialakítani magáról, hogy piaci előnyt szerezzen. De ez alapján a pénzügyi osztálynak vagy a HR-nek is a közvetett célja az árbevétel növelése – mégsem így definiáljuk őket. Persze minél kisebb a szervezet, annál inkább összetartoznak ezek a funkciók. Egy néhány fős cégnél nem válik el a marketing és pr tevékenység, van ahol azonos kézben van a HR, az irodavezetés és a marketing. Minél nagyobb a szervezet, annál inkább szétválnak ezek a funkciók és dedikált emberek felelnek ezekért a részterületekért.
Tehát véleményünk szerint nincs szembenállás a pr és a tartalommarketing közt, csak más célra használjuk őket, mások a mérőszámok. De ne felejtsük el, hogy mindkét tevékenység mérhető, és mérni is kell a pr aktivitásokat, ahogy korábbi cikkünkben jeleztük is.
Ez az írás eredetileg a Piac & Profit magazinban jelent meg.
Ha tetszett a cikkünk, akkor kövesse Facebook oldalunkat további történetekért!