Litigation PR – Peres PR – Peres kommunikáció
A peres PR, más néven peres kommunikáció (litigation PR), a kommunikációs folyamat menedzsmentje egy jogi vita vagy eljárás során annak érdekében, hogy befolyásolja annak a kliens általános hírnevére gyakorolt hatását. A peres PR céljai eltérnek az általános PR-től, mivel ezek egy jogi vita támogatására összpontosítanak, nem pedig az általános profilépítésre. Ennek megfelelően nagyobb hangsúly kerül a kommunikáció jogi vonatkozásaira, figyelembe véve a stratégiai célokat és a bírósági eljárások során érvényes érzékeny nyilvánossági szabályokat.
A jogi lépések hírnévre gyakorolt következményei messze túlmutatnak a tárgyalóterem falain. A tervezés, felkészülés és gyors reagálás kritikus elemei egy hatékony peres kommunikációs programnak, különösen a nagy horderejű és nagy kockázatú jogi ügyeknél.
Célok
A peres PR célja az ügyfél (cég vagy magánszemély) hírnevének védelme a tárgyalás előtt és alatt. E tekintetben a peres PR hasonlít a hírnévmenedzsmentre, mivel a közvélemény befolyásolására összpontosít, nem pedig pusztán az információk kezelésére. A hírnévmenedzsment kulcsfontosságú eleme az egyénnel vagy szervezettel kapcsolatos attitűdök befolyásolása, amely pozitív reakciókat válthat ki az érintettek részéről.
A peres PR fő célkitűzései
1. A negatív sajtóvisszhang ellensúlyozása.
2. Az ügyfél álláspontjának ismertetése.
3. Kiegyensúlyozott médiatájékoztatás biztosítása.
4. A média és a közvélemény segítése az összetett jogi kérdések megértésében.
5. A feszült környezet enyhítése.
6. A konfliktus megoldásának elősegítése.
E célok eléréséhez a PR-szakértőnek hitelességet kell kiépítenie a médiában, irányítania kell az információáramlást, és egy olyan üzenetet kell kidolgoznia, amely támogatja az ügyfél álláspontját, majd ezt az üzenetet a médián és a közvéleményen keresztül kell terjesztenie.
Ha a PR-es ráadásul jogi végzettséggel is rendelkezik, és több mint 12 éve ügyvédek kommunikációján dolgozik, akkor ideális lehet az ügyfél hírnevének védelmére. Nálunk ez a helyzet.
Dr. Bende Máté jogászként végzett, majd PR szakon másoddiplomázott. Több mint 100 ügyvéd, ügyvédi iroda és ügyvédi hálózat számára nyújtott kommunikációs tanácsadást. Rendszeres előadó a Szegedi Jogi Karon, a Magyar Ügyvédi Kamarában és nemzetközi konferenciákon, díjnyertes ügyvédi marketing podcastot vezet. A jog és a PR legelismertebb hazai szakértője.
Különbségek más PR-gyakorlatokhoz képest
Egyirányú kommunikáció – A peres PR egyirányú, aszimmetrikus kommunikációra épül, amelynek célja a jogi stratégia megerősítése és a szervezet hírnevének védelme.
Időkritikus: A peres eljárások során gyakran gyors döntésekre van szükség, és a kommunikációs stratégiát is gyorsan kell adaptálni.
Nagyobb kockázat: A sikertelen kommunikáció súlyos következményekkel járhat az ügyfél számára.
Szoros együttműködés a jogi csapattal: A PR ügynökségnek szorosan együtt kell működnie a jogi csapattal, hogy a kommunikáció összhangban legyen a jogi stratégiával.